دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 دی 1401 - 16:19
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

افزایش هزینه‌ها؛ مانع جدی بر سر راه کاربردی شدن تحقیقات 

افزایش هزینه‌ها؛ مانع جدی بر سر راه کاربردی شدن تحقیقات 
پژوهشگر برگزیده بیست و سومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی درباره روش‌های موثر برای کاربردی شدن تحقیقات پژوهشی توضیحاتی ارائه کرد. 
کد خبر : 823093

مهرداد روزبه متخصص مغز و اعصاب و پژوهشگر برگزیده بیست و سومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پژوهش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، درباره با کاربردی کردن تحقیقات در راستای رفع مسائل کشور گفت: پس از پیک‌های شدید ویروس کرونا بیماران مبتلا به این بیماری دچار اختلالات شناختی و بیشتر اختلالات حافظه، توجه، خستگی ذهن، بی خوابی و ... سرعت پردازش شدند که این موضوع را به عنوان مشکل بزرگ بررسی کردیم. 

وی افزود: برای بررسی و رفع اختلالات شناختی بودجه زیادی اختصاص داده نشده است و از آن جایی که جامعه در این مسئله گروه سنی جوان است؛ بنابراین باید با کمک تکنیک‌های مختلف توانبخشی شناختی روی عملکرد مغز افراد جوان تمرکز کنیم تا به حالت حداقل طبیعی خود برگردند. 

روزبه تصریح کرد: باید برنامه آگاهی بخشی راه اندازی شود تا افراد مشکلات خود را بررسی کنند و به نتیجه برسند و درجه اختلال آن‌ها شناسایی و سپس جلسات منظم ماهانه، ۶ ماه یکبار و سالانه داشته باشند تا عملکرد مغزآن‌ها بررسی شود. 

** IQ یکی از سرمایه‌های جامعه انسانی است

پژوهشگر برگزیده بیست و سومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی تاکید کرد: IQ یکی از سرمایه‌های جامعه انسانی است و می‌تواند باعث ارتقای زندگی کاری و فکری و تحصیلی شود. 

روزبه ادامه داد: در حال حاضر با توجه به عارضه‌های کرونا و خستگی‌های شدید، افسردگی ها، بی خوابی ها، اختلالات حافظه و توجه باید هر کدام به صورت جداگانه بررسی شوند و بودجه مناسب اختصاص داده شود تا با حمایت بیمه‌ها برنامه‌های موثری برای درمان آن‌ها تدوین و تنظیم کنیم. 

** کاربرد‌های پژوهش را نمی‌توان عددی بیان کرد

وی با اشاره به تحقیقاتی شدن پژوهش‌های کاربردی اظهار کرد: کاربرد‌های پژوهش را نمی‌توان عددی بیان کرد، شاید خیلی از پژوهش‌ها در حال حاضر انجام شده باشند، اما به علت نبود امکانات کاربردشان در جامعه دیده نشود، همچنین خیلی از دستگاه‌های پیشرفته اختراع شده و مقالات آن‌ها منتشر می‌شوند، ولی به علت هزینه‌ها عملا به صورت موثر وارد بازار نمی‌شوند که شاید کاربرد خیلی از پژوهش‌ها در آینده دیده شود و این مسئله را باید در نظر بگیریم و نباید بگوییم که حتما تمام پژوهش‌ها محدود به زمان فعلی باشند. 

روزبه اضافه کرد: وقتی مشکلات بزرگ را حل نکرده ایم منطق این است که به سمت رفع معضلات فعلی قدم برداریم، یکی از چالش‌های اصلی جامعه این است که افراد جوان به علت فشار‌های اقتصادی و شرایط زندگی خاص دچار اختلالات روانپزشکی هستند که همین مسئله باعث ایجاد استرس در نهایت افسردگی و اختلال بیشتر می‌شود؛ بنابراین برای رفع این معضل حمایت‌های مالی شرکت‌های بزرگ دانش بنیان در قالب کیت‌های شناختن مشکلات شناختی و دستگاه‌های مناسب بسیار موثر خواهد بود. 

پژوهشگر برگزیده بیست و سومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی در پایان گفت: اگر ارتباط بین صنعت شرکت‌های دانش بنیان و کلینیک و مشکلات بالین برقرار شود و در نهایت حمایت‌های مالی جذب شود، می‌توانیم گام‌های گسترده‌ای در این زمینه برداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب